Małgorzata Niemczyk - nauczyciel przedmiotów teoretycznych muzycznych
|
|||||||||||||
Strona Główna Harmonia Kształcenie słuchu Zasady muzyki Działalność wychowawcza Współpraca z kadrą szkoły Rozwój ruchu turystycznego w szkole Informacje bieżące Materiały pomocnicze |
Harmonianauczyciel: mgr Małgorzata Niemczyk przedmiot nauczania: HARMONIA stosowane podręczniki, opracowania i przykłady do analizy:
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z HARMONII
|
WYMAGANIA |
OCENA |
Konieczne | Dopuszczający |
Podstawowe | Dostateczny |
Rozszerzające | Dobry |
Dopełniające | Bardzo dobry |
Wykraczające | Celujący |
- Wymagania programowe sporządzone w oparciu o podstawę programową zawartą w treści Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 19 sierpnia 2002 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego (Dz. U. Nr 138 poz. 1164).
- Wymagania programowe zawarte w Programie Nauczania Harmonii dla POSM II st. im. Fr. Chopina w Krakowie.
Uczeń będzie oceniany za:
- realizację zadań pisemnych (40 pkt), (harmonizowanie sopranu, realizację basu cyfrowego, harmonizowanie modulacji ) charakteryzującą się:
- prawidłowością zapisu funkcyjnego zgodną z zasadami harmonii,
- brakiem kwint i oktaw równoległych, skrzyżowania w głosach, ruchu w jednym kierunku,
- prawidłowym użyciem wysokości dźwięku ze znakami chromatycznymi,
- logicznym dwojeniem składników w akordzie,
- zachowaniem skali głosów i odległości między nimi,
- bogactwem figuracji, alteracji, wychylenia modulacyjnego, stosowaniem czterodźwięków i przewrotów oraz akordów charakterystycznych,
- przejrzystą i dokładną szatę graficzną;
- dodatkowe elementy wyróżniające pracę,
- wyobraźnię i inwencję twórczą (10 pkt);
- dokonanie prawidłowej analizy utworu muzycznego (10 pkt);
- interpretację na fortepianie kadencji, progresji, modulacji, basu cyfrowego oraz praktyczne harmonizowanie melodii sopranu i realizację funkcji harmonicznych (20 pkt);
- terminowe składanie prac (5 pkt);
- dodatkowe elementy wyróżniające pracę (5 pkt);
- aktywność na lekcji (5 pkt);
- samopomoc koleżeńską (5 pkt).
ponad 100% - celujący
100% - 91% - bardzo dobry
90% - 76% - dobry
75% - 51% - dostateczny
50% - 33% - dopuszczający
0% - 32% - niedostateczny
W oparciu o podstawę programową, rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania uczniów wewnątrzszkolny i przedmiotowy system oceniania oraz standardy wymagań proponuje się następujące kryteria oceniania:
Celujący - uczeń posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza materiał prezentowany na lekcjach. Swobodnie operuje fachową terminologią i rozumie znaczenie pojęć. Prezentuje biegłość w graniu, pisaniu i analizie harmonicznej utworu. Posiada zdolność dostrzegania alternatywnych rozwiązań harmonicznych, także trafnej interpretacji funkcji oraz intuicję harmoniczną. Potrafi wzbogacać język harmoniczny własną inwencją twórczą. Przedstawia samodzielne aranżacje. Jest szczególnie aktywny i zaangażowany na lekcji. Ma osiągnięcia w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Chętnie uczestniczy w nadprogramowych spotkaniach (seminaria, wykłady), pogłębiających jego wiedzę i umiejętności z zakresu harmonii.
Bardzo dobry - uczeń posiada całościową, gruntownie utrwaloną wiedzę w zakresie odpowiadającym danemu poziomowi kształcenia. Potrafi samodzielnie i bezbłędnie harmonizować sopran, realizować: bas cyfrowany, modulacje, kadencje, progresje oraz tworzyć akompaniamenty do melodii i własne konstrukcje harmoniczne. Przedstawiane zadania wzbogaca o nowe, indywidualne elementy. W analizie dzieła muzycznego posługuje się pełną gamą znaków i symboli funkcyjnych, ma wyczucie stylu epoki oraz wiedzę ogólnomuzyczną. Prezentowane zadania świadczą o wyobraźni muzycznej i inwencji twórczej oraz procesualnym myśleniu, a także są efektem uporządkowanej i systematycznej pracy.
Dobry - uczeń potrafi samodzielnie i prawidłowo wykonywać ćwiczenia praktyczne (pisemne i realizowane na fortepianie): harmonizować sopran, realizować bas cyfrowany, kadencje, modulacje, progresje oraz tworzyć akompaniament harmoniczny do melodii. Posiada kompletną wiedzę teoretyczną, którą wykorzystuje w realizacji zadań. Prezentowane prace pisemne są prawidłowe pod względem doboru funkcji i łączenia akordów w czterogłosowej konstrukcji harmonicznej. Uczeń pracuje systematycznie i rzetelnie, dostrzega własne błędy i samodzielnie je koryguje.
Dostateczny - uczeń posiada wiedzę i umiejętności opanowane w stopniu podstawowym. Realizuje zadania, posługując się elementarnymi wiadomościami i pojęciami oraz najprostszymi środkami harmonicznymi. Posiada niekompletną wiedzę teoretyczną, a z posiadanej korzysta nie zawsze umiejętnie. Prezentowane ćwiczenia praktyczne (pisemne i realizowane na fortepianie) wykonuje w wolnym tempie, z pomyłkami, ale w stopniu zadowalającym. Wskazane lub samodzielnie rozpoznane błędy w wykonywanych pracach uczeń koryguje z pomocą nauczyciela. Jego aktywność na lekcji ogranicza się do wykonywania tylko niezbędnych działań wynikających z toku lekcji.
Dopuszczająca - uczeń posiada wiedzę minimalną w odniesieniu do podstawowych wymagań programowych. Ćwiczenia praktyczne (pisemne i realizowane na fortepianie) wykonuje z dużą ilością błędów, a ich poprawienie przynosi mierne rezultaty, nawet z pomocą nauczyciela. Postrzeganie zjawisk harmonicznych w omawianych przykładach ogranicza się do pojedynczych elementów. Podejmowanie działań przez ucznia zależne jest od interwencji nauczyciela, polegającej na kontroli i motywowaniu go do aktywności na lekcji.
Niedostateczny - uczeń nie spełnia wymogów na ocenę pozytywną.
Sprawdziany występują w formie:
- pisemnej (obejmują pełnąjednostkę lekcyjną - 1 raz w przeciągu dwóch miesięcy):
- harmonizowanie sopranu,
- realizacja funkcji harmonicznych,
- realizacja basu cyfrowanego,
- harmonizowanie modulacji,
- testy sprawnościowe,
- analiza dzieła muzycznego;
- praktycznej na instrumencie (1raz w tygodniu):
- interpretacja modulacji,
- granie progresji,
- realizacja basów cyfrowanych,
- tworzenie akompaniamentu harmonicznego,
- granie kadencji;
- ustnej (1 raz w tygodniu):
- analiza dzieła muzycznego.
Sprawdziany pisemne powinny być systematycznie zaliczane i kompletowane w zeszytach sprawdzianów, które przechowuje nauczyciel do wglądu ucznia i rodziców, w celu zbadania wyników nauczania, określenia sukcesów lub ustalenia deficytów wiedzy w obowiązującym, najsłabiej opanowanym materiale lub w problematyce wymagającej korekty.
Powinno odbywać się po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem:
- oceny niedostateczne z pojedynczych ćwiczeń do 3 dni (do kolejnej lekcji),
- oceny niedostateczne z dużych partii materiału do 1 tygodnia,
- zaliczanie zaległych partii materiału w wyniku długotrwałej absencji do 2 tygodni,
- uczeń, który za zgodą rodziców uzyskuje zwolnienie z jednego dnia (lub kilku godzin) powinien przed opuszczeniem szkoły skontaktować się z nauczycielem, aby dokonać terminowego zaliczenia materiału i złożyć pracę lub ustalić najbliższy możliwy termin tych działań.
Nauczyciel ma obowiązek mobilizować ucznia do szybkiego nadrobienia zaległości i zachęcać do systematycznej pracy. Uczeń ma możliwość zaliczania zaległych partii materiału, poza lekcjami, w porach wspólnie ustalonych i dogodnych dla obu stron.
1.Warunki i tryb poprawy wyników niezadowalających w celu uzyskania wyższych ocen klasyfikacyjnych:
- nauczyciel ma obowiązek poinformować ucznia o proponowanej ocenie końcowej, co najmniej na dwa tygodnie przed Konferencją Klasyfikacyjną,
- poprawa oceny powinna odbyć się na tydzień przed Konferencją Klasyfikacyjną,
- do poprawy może przystąpić ten uczeń, który w okresie semestru ( roku) uczestniczył we wszystkich sprawdzianach ustnych i pisemnych oraz złożył wszystkie prace domowe w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem,
- poprawy oceny może dokonać uczeń, który opanował obowiązujący materiał w zakresie:- 85% - na ocenę bardzo dobry
- 75% - na ocenę dobry
- 65% - na ocenę dostateczny
- 55% - na ocenę dopuszczający,- przystępując do poprawy oceny uczeń przedkłada do wglądu nauczyciela uzupełniony zeszyt,
- do poprawy oceny może przystąpić uczeń ukazujący zainteresowanie przedmiotem z wyraźnym postępem w zdobywaniu wiedzy i umiejętności w przeciągu ostatniego okresu czasu, który nie sprawia problemów dyscyplinarnych na lekcji,
- nie może dokonać poprawy oceny klasyfikacyjnej ten uczeń, który wyraźnie opuszcza lekcje oraz zapowiedziane sprawdziany, a jego frekwencja na zajęciach jest niższa niż 80% obecności.
- treścią poprawy będzie przede wszystkim sprawdzenie poziomu wiedzy i umiejętności przede wszystkim z zakresu najsłabiej opanowanego materiału w semestrze (roku),
- aby poprawić ocenę klasyfikacyjną z harmonii uczeń ma obowiązek napisać poprawnie sprawdzian podsumowujący całość problematyki z wykorzystaniem trzech form realizacji (harmonizowanie melodii sopranu, realizacja funkcji harmonicznych i basu cyfrowanego) oraz wykonać na fortepianie przebiegi kadencjonujące, progresje i odpowiednie modulacje),
- przystąpienie do poprawy jest jednorazowe.
2. Warunki i tryb poprawy oceny niedostatecznej w celu uzyskania wyższej oceny klasyfikacyjnej:
- nauczyciel ma obowiązek poinformować ucznia o zagrożeniu oceną niedostateczną, co najmniej na dwa tygodnie przed konferencją klasyfikacyjną,
- poprawa oceny powinna odbyć się na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną,- do poprawy oceny niedostatecznej może przystąpić uczeń, który w ciągu semestru (roku) w 50% zrealizował założenia programowe, oddał przynajmniej połowę prac domowych, uzyskał wyniki pozytywne z połowy sprawdzianów i odpowiedzi ustnych oraz prezentacji ćwiczeń na instrumencie,
- nie może dokonać poprawy oceny klasyfikacyjnej ta osoba, u której absencja na lekcjach harmonii wyniosła co najmniej 50% oraz uczeń, który nie przestrzegał regulaminu szkolnego, przeszkadzał w prowadzeniu zajęć, a jego problemy wychowawcze stały się głównym powodem niepowodzeń szkolnych,
- przed przystąpieniem do poprawy uczeń powinien okazać uzupełniony zeszyt tematów lekcji oraz prac domowych,- aby podwyższyć ocenę klasyfikacyjną z harmonii uczeń ma obowiązek napisać poprawnie sprawdzian podsumowujący całość problematyki (ze szczególnym uwzględnieniem zaległych partii materiału) z wykorzystaniem trzech form realizacji (harmonizowanie melodii sopranu, realizacja funkcji harmonicznych i basu cyfrowanego) oraz wykonać na fortepian podane przebiegi funkcyjne, kadencje, progresje i modulacje, a także .udzielić ustnej odpowiedzi na zadane pytania dotyczące problemów teoretycznych,
- przystąpienie do poprawy jest jednorazowe.
Realizacja zadań domowych z harmonii:
Uczeń ma obowiązek na bieżąco przygotowywać prace domowe:
- dokonać pisemnej korekty szkolnych zadań lub opracować zakończenie,
- zrozumieć i opanować treść teoretyczną,
- wykorzystać informacje zamieszczone w podręczniku do realizacji zadań,
- dokonać repetytorium przez sprawdzianami,
- wykonać pracę pisemną (harmonizowanie sopranu, realizacja basu cyfrowego),
- wykonać ćwiczenia praktyczne z zakresu modulacji, progresji, realizacji z zakresu basu cyfrowanego harmonizowania kadencji,
- przygotować własną interpretację analizy funkcyjnej dzieła muzycznego.
Pomoce naukowe i przybory szkolne:
Stanowią jeden z ważniejszych czynników umożliwiających prawidłowe i szybkie opanowanie wiedzy z przedmiotu.
Uczeń powinien posiadać:- zeszyt teoretyczny,
- zeszyt do ćwiczeń na lekcji,
- zeszyty zadań domowych,
- J. Targosz - podręcznik "Podstawy harmonii funkcyjnej",
- K. Sikorski, "Zbiór zadań do harmonii",
- przybory do pisania,
- odpowiednie nagrania i nuty,
- zeszyty do sprawdzianów (przechowywane przez nauczyciela).
Aktywność ucznia na lekcji:
Uczeń powinien chętnie uczestniczyć w procesie tworzenia obrazu lekcji, realizując wspólnie z nauczycielem założenia programowe. W odpowiedniej rubryce odnotowane są oceny oraz plusy (trzy plusy = bardzo dobry)za aktywność ucznia na lekcji.
Sposób traktowania uczniów nieprzygotowanych do zajęć:
Uczeń może być nieprzygotowany do zajęć szkolnych w przypadku:
- choroby trwającej dłużej niż 3 dni,
- nagłych sytuacji losowych zgłoszonych uprzednio przez rodziców (drogą pisemną lub telefoniczną),
- w dniach koncertów szkolnych i audycji, w których bierze udział,
- w sytuacji zgłoszenia tzw. "dnia klasowego" przez wszystkich uczniów.W innych niczym nieuzasadnionych przypadkach za brak przygotowania do zajęć otrzymuje ocenę niedostateczną. Odpowiednie informacje dotyczące zaistniałego problemu powinny być wpisane do dziennika szkolnego.
Kontakty z rodzicami:
Oceny, sukcesy i niepowodzenia ucznia nauczyciel odnotowuje w rubryce zeszytu teoretycznego, do wzglądu i potwierdzenia podpisem przez rodziców. W przypadku braku zainteresowania ze strony opiekuna wykładowca prosi o kontakt telefoniczny lub bezpośredni, a także wysyła pismo do domu, informując rodziców o problemach dziecka.
Formy współpracy i pomocy pozalekcyjnej:
Uczeń ma możliwość skorzystania z dodatkowych porad nauczyciela w czasie przerw lub poza zajęciami, w porach dogodnych dla obu stron.
Odbywa się to:- po okresie długiej absencji spowodowanej chorobą,
- w przypadku niezrozumienia danego problemu,
- dla skonfrontowania z nauczycielem treści przygotowywanego zadania,
- w celu zaliczania zaległości.Nauczyciel zachęca uczniów do współpracy i pomocy koleżeńskiej, nadzorując i nagradzając te działania dobrymi ocenami.