Strona Główna
Harmonia
Kształcenie słuchu
Zasady muzyki
Działalność wychowawcza
Współpraca z kadrą szkoły
Rozwój ruchu turystycznego w szkole
Informacje bieżące
Materiały pomocnicze
|
Rozwój ruchu turystycznego w szkole
Rozwój ruchu turystycznego w szkole
Małgorzata Niemczyk
nauczyciel mianowany
POSM II stopnia im. Fr. Chopina w Krakowie
Zebranie wychowawców klas
w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia
im. Fryderyka Chopina w Krakowie
23 kwietnia 2005 r.
(druga prezentacja)
Referat sporządzony w oparciu o:
-
Treść Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r.
w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
krajoznawstwa i turystyki.
-
Informacje zamieszczone 03 MENO 11 - pismo Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 14 marca 2002 r. (DKF / 020 - 291/02/AS) w sprawie kierowników wycieczek szkolnych.
-
Regulamin wycieczki w POSM II stopnia im. Afr. Chopina w Krakowie,
ze szczególnym uwzględnieniem zasad BHP.
(Patrz sekcja Pomoce naukowe)
Cel:
-
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami uprawnionego pilota wycieczek, organizatora
turystyki w środowisku szkolnym oraz państwowego przewodnika tatrzańskiego na temat
organizowania i prowadzenia wycieczek szkolnych.
-
Tworzenie warunków popierania ruchu turystycznego przez szkołę.
-
Określenie warunków rozwoju i podnoszenia standardu szkolnych wycieczek.
-
Uczestnictwo w kształtowaniu wizerunku turystycznego regionu.
-
Nawiązanie współpracy z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami działającymi
na rzecz edukacji w zakresie obsługi ruchu turystycznego w środowisku młodzieżowym.
-
Prezentacja programu wycieczek krajoznawczo - turystycznych.
Na terenie POSM im. Fr.Chopina w Krakowie organizowanie krajoznawstwa i turystyki
odbywa się w następujących formach:
-
wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia
obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów
pokrewnych (oglądanie eksponatów muzealnych, spektakli teatralnych, wystaw, filmów
i reportaży w kinach, udział w imprezach kulturalnych, spotkaniach z artystami itp.)
-
wycieczki krajoznawczo - turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników
przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych - zwane dalej „wycieczkami”,
-
imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak:
zielone szkoły, publiczne koncerty uczniów - zwane dalej „imprezami”.
W oparciu o treść §3 Rozporządzenia MENiS z dnia 8 listopada 2001r.:
„Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych,
pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych”.
Organizowanie przez szkołę krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności:
-
poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
-
poznawanie kultury i języka innych państw,
-
poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,
-
poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie,
-
przeciwdziałanie patologii społecznej,
-
poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
Dodatkowo organizowane szkolne wycieczki turystyczno - krajoznawcze zwane dalej - „wycieczkami”,
które przede wszystkim będą przedmiotem naszych rozważań, do wyżej wymienionych celów dołączają jeszcze:
-
zaszczepienie zamiłowania młodzieży do rożnych form aktywnego wypoczynku,
-
podnoszenie sprawności fizycznej,
-
upowszechnianie zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności
korzystania z zasobów przyrody,
-
wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania.
Na wstępie należy przedstawić najważniejsze przepisy i zalecenia dotyczące organizacji
wycieczek szkolnych w oparciu o treść §5 Rozporządzenia MENiS z dnia 8 listopada 2001 roku:
„Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań
i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania
i umiejętności specjalistycznych.”
Zgodę na zorganizowanie wycieczek wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego
i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Zawiadomienie to zawiera w szczególności:
-
określenie miejsca pobytu,
-
czas pobytu,
-
program pobytu,
-
imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów,
-
istę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku.
Dane zawarte w zawiadomieniu dyrektor uzyskuje od powołanego wcześniej kierownika wycieczki,
który także może pełnić funkcję opiekuna. W oparciu o treść §11 Rozporządzenia MENiS
z dnia 8 listopada 2001 roku:
- Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych
szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.
- Kierownikiem wycieczki może być także inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły,
osoba pełnoletnia, która:
- ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych,
- jest instruktorem harcerskim,
- posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki
kwalifikowanej lub pilota wycieczek.
W MENO 11 - Pismo Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 marca 2002 roku ( DKF/ 020 - 291/02/AS)
zamieszczono szczegółowe informacje dotyczące kwalifikacji kierowników wycieczek szkolnych
wyznaczonych przez dyrektora, wyjaśniające kwestię interpretacji obowiązujących przepisów:
Nie ma wymogu ukończenia przez pracowników pedagogicznych szkoły przed wyznaczeniem ich na kierownika
wycieczki lub imprezy kursu kierowników wycieczek szkolnych. Jednak wymagania te obowiązują w
przypadku realizacji przez szkołę form turystyki kwalifikowanej i obozu wędrownego.
Powołany przez dyrektora szkoły kierownik wycieczki / imprezy musi dopasować program wycieczki do
swoich kwalifikacji. W przypadku braku odpowiednich kwalifikacji, w sytuacji zorganizowania np.
wycieczki w rejon górski, kierownik ma obowiązek zabezpieczyć fachową opiekę osoby z uprawnieniami
przewodnika lub przodownika górskiego (w zależności od rejonu).
Kierownik wycieczki lub imprezy ma obowiązek:
- uzyskać pisemną zgodę rodziców (opiekunów) uczniów niepełnoletnich na udział młodzieży
w wycieczkach / imprezach (nie dotyczy przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć szkolnych).
- opracować program i harmonogram wycieczki lub imprezy i przedstawić go uczestnikom i rodzicom (opiekunom),
- opracować regulamin i zapoznać z nim wszystkich uczestników,
- przekazać dyrektorowi wypełnioną kartę wycieczki do zatwierdzenia, zawierającą dane dotyczące:
programu wycieczki, miejsca pobytu, terminu imprezy, środkach lokomocji, proponowanych opiekunach,
dołączając listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku,
- zapewnić warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawować
nadzór w tym zakresie,
- zapoznać uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnić warunki do ich przestrzegania,
- określić zadania opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnić opiekę i bezpieczeństwo
uczestnikom wycieczki lub imprezy,
- nadzorować zaopatrzeniu uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
- organizować transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,
- dokonać podziału zadań wśród uczestników,
- sporządzić kosztorys wycieczki / imprezy oraz przedstawić grodzicom (opiekunom),
- dysponować środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy,
- dokonać podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu.
W przypadku naszej instytucji organizatorzy imprez turystycznych z ramienia szkoły (wychowawcy klas i
inni kierownicy wycieczek) oraz uczestnicy zobowiązani są dodatkowo do przestrzegania Wewnątrzszkolnego
regulaminu wycieczki ze szczególnym uwzględnieniem zasad BHP:
- Wszyscy uczestnicy są zobowiązani do bezwzględnego przestrzegania bezpieczeństwa i zasad szczególnej
ostrożności oraz wykonywania wszystkich poleceń kierownika i opiekunów wycieczki.
- Małoletni uczestnicy wycieczki składają na ręce kierownika oświadczenia rodziców lub opiekunów
prawnych zawierające zgodę na uczestnictwo w niej.
- Uczestnik wycieczki jest zobowiązany do podania informacji o przeciwwskazaniach zdrowotnych
(uczuleniach, okresowej i stałej zmniejszonej sprawności i wydolności fizycznej) przed rozpoczęciem wycieczki.
- W razie zaistniałego wypadku należy natychmiast poinformować o nim bezpośredniego opiekuna i kierownika wycieczki,
którzy podejmują decyzję o dalszych działaniach.
- Kierownik wycieczki przed jej rozpoczęciem informuje uczestników o podziale zadań opiekunów,
w tym sprawowaniu opieki nad konkretnym, o osobie u której znajduje się apteczka pierwszej pomocy medycznej,
o odpowiedzialności opiekunów za realizację poszczególnych punktów programu.
- Uczestnicy wycieczki są zobowiązani do przestrzegania zasad ruchu drogowego.
- Uczniów obowiązuje cisza nocna w godzinach podanych przez kierownika wycieczki.
- Uczestnicy wycieczki nie mogą palić papierosów, pić alkoholu, ani też używać innych środków
zagrażających zdrowiu i życiu.
- Uczniowie są zobowiązani do przebywania w grupie, indywidualne spacery są zabronione.
- Opiekunowie pełnią ciągły nadzór nad powierzoną sobie młodzieżą, która ma prawo i obowiązek
zgłaszać po pomoc we wszystkich zaistniałych, wymagających wsparcia, sytuacjach.
- W razie okoliczności zagrożenia bezpieczeństwa uczestników wycieczki (burza , gołoledź, śnieżyca
i inne np. nieodpowiednie zachowanie ucznia) jej kierownik może podjąć decyzję o przerwaniu wycieczki
w stosunku do grupy lub jej uczestnika, o czym zawiadamia dyrektora i rodziców ucznia.
- W przypadku przerwania wycieczki jej kierownik jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego
powrotu uczestników lub uczestnika do domu.
- Każdorazowo przed odjazdem autobusu, pociągu lub innego środka lokomocji, którym poruszają się
uczestnicy wycieczki, opiekunowie sprawdzają obecność podopiecznych. Lista obecności sprawdzana
jest także w przypadku wycieczki pieszej przed wyposażeniem grupy na trasę.
W oparciu o zarządzenie wewnętrzne dyrektora nr 5 / 2003:
Organizatorzy imprez turystycznych z ramienia szkoły zobowiązani są do przeprowadzania
wszelkich operacji finansowych związanych z realizacją programu wycieczki za pośrednictwem
służb finansowych komitetu rodzicielskiego, które to służby będą ewidencjonowały przepływ
pieniędzy i dokonywały płatności ich wykonawcom. Niedopuszczalne jest pobieranie wpłat,
dokonywanie płatności z pominięciem wymienionych służb.
Kwestia finansowa organizowanych wycieczek / imprez jest regulowana w oparciu o
treść §16 Rozporządzenia MENiS z dnia 8 listopada 2001r:
Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty przejazdu,
zakwaterowania i wyżywienia kierowników i opiekunów wycieczek lub imprez, może być finansowana
ze środków pozabudżetowych, a w szczególności:
- z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie,
- ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji
młodzieżowych działających na terenie szkoły,
- ze środków wypracowanych przez uczniów,
- ze środków przekazanych przez radę rodziców lub radę szkoły, a także osoby fizyczne i prawne.
Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel albo, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły,
inna pełnoletnia osoba. W oparciu o treść aktualnych przepisów dotyczących wychowania fizycznego,
sportu i turystyki:
Przy organizowaniu wycieczek poza teren szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób
zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psycho - fizycznego, stan
zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także
specyfikę imprez i wycieczek, w jakich będą się one odbywać. Średnio ustala się liczbę dziesięciu
podopiecznych na jednego opiekuna.
Opiekun w szczególności:
- sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
- współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,
- sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,
- sprawdza stan liczbowy uczestników wycieczki przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie
zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
- o każdym wypadku zawiadamia niezwłocznie służby medyczne, rodziców poszkodowanego, dyrekcję szkoły,
organizuje transport poszkodowanego do punktu medycznego, zabezpiecza miejsce wypadku.
- ze względu na bezpieczeństwo podopiecznych podejmuje decyzję o rezygnacji z realizacji programu
wycieczki w warunkach zagrażających zdrowiu i życia uczestników, np. podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi,
- wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.
W oparciu o treść §15 Rozporządzenia MENiS z dnia 8 listopada 2001r:
Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków,
a w przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej - ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych
wypadków i kosztów leczenia.
Nauczyciel, który bierze na siebie trudną rolę kierownika wycieczki i zobowiązuje się do przestrzegania
przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa podczas imprezy szkolnej, odpowiada za zdrowie i życie
uczestników, musi być, więc świadomy wszelkich skutków swoich działań podczas realizacji programu wycieczki.
Pozytywne aspekty organizowania wycieczek dla młodzieży to, przede wszystkim wspomaganie rodziny i szkoły w
procesie wychowania, dotyczą czterech istotnych zagadnień tj.:
- integracja w grupie rówieśniczej,
- diagnostyka,
- profilaktyka,
- terapia dydaktyczna.
ad.1. Integracja w grupie rówieśniczej.
Młodzież w odmiennej niż w szkole sytuacji ma okazję zaistnieć w działaniach grupowych (wspólne
przygotowanie posiłków, ognisko, gry plenerowe, pomoc słabszym, noclegi w salach zbiorowych,
wspólne utrzymanie porządku, wspólny wysiłek i trud na ścieżce turystycznej, wspólna odpowiedzialność
za negatywne zachowanie i popełnione czyny, zbiorowe uczestniczenie w akcji ochrony środowiska naturalnego).
Ma także możliwość pokazać się w innej niż szkolna, rywalizacji, zabłysnąć wiedzą, sprawnościami,
zainteresowaniami, umiejętnością bawienia grupy, zdolnościami przywódczymi, opiekuńczością itp.
ad.2. Diagnostyka.
Opiekun grupy ma okazję zdiagnozować w demokratycznych warunkach wspólnego wysiłku fizycznego: braki
wychowawcze, ewentualne patologie rodzinne i środowiskowe, także konflikty patologiczne w stosunkach
społecznych klasy, odporność psychiczną i fizyczną podopiecznych. W oparciu o wystawioną diagnozę ma
także możliwość ustalić zakres działań wychowawczych o charakterze profilaktycznym i terapeutycznym.
ad.3. Profilaktyka.
Diagnoza poprzedza terapię i określa dalsze działania natury zapobiegawczej. W zależności od
powodzenia tych działań określane i podejmowane są dalsze działania. Bardzo dobrą metodą jest prewencja
w systemie wychowawczym św. Jana Bosko (program zatwierdzony przez MEN lutego 1999r), polegająca m.in.
na stałej asystencji wychowawcy w grupie podopiecznych w bezpośrednim kontakcie z przyrodą
oraz skutecznej realizacji wychowawczych działań zapobiegawczych w sytuacjach zagrożenia młodzieży
demoralizacją. Wycieczka turystyczno - krajoznawcza, ze stałą obecnością wychowawcy - opiekuna młodzieży
na łonie natury jest dobrą ku temu okazją.
ad.4. Terapia dydaktyczna.
Wycieczka sprzyja dyskretnym działaniom wychowawczym, mediacjom, bu-dowaniu atmosfery przyjaźni
oraz zaufania i owocuje w życiu społecznym szkoły. Sprzyja także powstawaniu emocji i pozytywnych
doznań psychicznych, które inspirują młodzież do podejmowania twórczych działań i aktywizacji.
Wycieczka służy także terapii fizycznej i psychicznej. W przypadku uczniów naszej szkoły, którzy większość
czasu spędzają w pomieszczeniach zamkniętych, coraz częściej spotyka się deformacje fizyczne organizmu, będące
wynikiem długotrwałych ćwiczeń na instrumencie. Udział więc młodzieży w imprezach turystyczno - krajoznawczych
jest szczególnie zalecany nie tylko ze względu na ich fizykoterapeutyczne znaczenie, ale także
w związku z koniecznością dotlenienia organizmu, co jest jedynie możliwe w bezpośrednim kontakcie
z przyrodą. Warto dodać, że udział młodzieży w wycieczkach na łonie natury hartuje oraz sprzyja powstawaniu
sił witalnych, koniecznych do podjęcia walki z przeciwnościami losu.
Docenianie właściwego wypoczynku stało się w społecznościach pracoholicznych, poddanych presji globalnej
sieci potrzebą chwili. Uczeń dotleniony, w dobrej kondycji psychicznej jest mniej agresywny, sprawniejszy
intelektualnie. Jest lepszym klientem szkoły.
Należy oczywiście zabezpieczyć podczas szkolnego wypoczynku wszystkie interesy ucznia - zadbać o
konsultację terminów proponowanej wycieczki z nauczycielami przedmiotów głównych, ogólnokształcących
oraz ogólno - muzycznych, tak, aby korzyść wycieczki była wielostronna.
Podczas organizowania wycieczek szkolnych pożyteczne jest nawiązać współpracę z instytucjami,
organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz edukacji w zakresie obsługi ruchu
turystycznego w środowisku młodzieżowym. Na przykład z:
- Akademickim Kołem Przewodników Tatrzańskich im. Zofii i Witolda H. Paryskich w Krakowie,
które poleca fachowe usługi turystyczne dla grup dzieci i młodzieży szkolnej, w rejonie Tatr Polskich
i Słowackich oraz całego Podtatrza, organizuje także rekrutację osób pełnoletnich na kurs
przewodnicki oraz pilota obsługi wycieczek (absolwenci naszej szkoły są członkami koła).
- Krakowską Izbą Turystki w Krakowie, która organizuje wycieczki turystyczno - krajoznawcze dla
dzieci i młodzieży z fachową opieką pilotów i przewodników oraz rezerwacją noclegów i środków transportu.
- Salezjańskim Centrum Edukacyjnym w Krakowie, zapewniające wysokiej jakości wycieczki, obozy,
oazy oraz inne imprezy turystyczne, wspomagające szkoły i placówki w działaniach prewencyjnych i w aktywnych
formach obecności wychowawczej wśród dzieci i młodzieży.
Górskie wycieczki, które preferuję, nigdy nie są wyłącznie rekreacyjne, pozwalają bowiem na bliski
kontakt z pospolitymi gatunkami flory i fauny oraz z endemitami (gatunki typowe dla danego regionu) oraz
reliktami polodowcowymi, spotykanymi jedynie w specyficznych warunkach geologicznych i ostrym klimacie.
Górskie miejscowości wypoczynkowe sprzyjają swoistej równowadze kultury ludowej, pop kultury i kultury
wysokiej (lub tylko wyższej) i dlatego wycieczka górska może także uświadamiać młodym ludziom ich sposób
uczestniczenia w kulturze.
Wiedza o sposobie organizowania wycieczek, ich zapleczu merytorycznym i osobowym nie wystarcza, aby
były one przedsięwzięciami udanymi, pożytecznymi wychowawczo i merytorycznie. Podstawowym czynnikiem
sprzyjającym jest tu dobra wola jej uczestników i otwartość na terapeutyczne oddziaływanie przyrody.
Moje, blisko 20 - letnie doświadczenia, jako przewodnika po Tatrach, organizatora turystyki i
ostatnio też pilota wycieczek, wskazują na, z jednej strony braki edukacyjne osób organizujących
wycieczki, z drugiej na ogromne zapotrzebowanie na edukację estetyczną, krajoznawczą, w otwartej przestrzeni,
poza domem rodzinnym, na łonie natury, w demokratycznej sytuacji walki ze zmęczeniem, prozaicznymi i
publicznymi dolegliwościami, za to - poza szkolną rywalizacją.
Miło w końcu także spotykać, byłych uczniów po latach, już z rodzinami i słyszeć, że nie tylko
połknęli bakcyla górskich wędrówek, ale również, że tu lepiej rozumieją siebie i świat, A przecież o
to właśnie chodzi. Stamtąd blisko nie tylko do Absolutu, ale i do siebie - jak twierdzą niektórzy,
nie tylko poeci.
|